ریشه اصلی اختلالات روانی - مقدمه اول برای رهایی از فشارهای درون روانی | علی نیک سرشت

 پشت هر اختلال روانی یا هر مشکل سلامت روان یک "فشار روانی" است. به زبان ساده تر فشار روانی ویروس سلامت روان ماست. این ویروس در ابتدا صرفا میتواند به عنوان یک استرس مقطعی درک شود اما اگر این فشار از بین نرود، رفته رفته روان ما را بیمار کرده و مشکلاتی را مثل افسردگی، اضطراب، بهم ریختگی خواب، پرخوری و کم خوری افراطی به وجود می آورد.

 

چه چیزهایی برای ما فشار درون روانی بیشتری ایجاد میکند؟
این سوالی است که باید بر اساس ویژگی های شخصیتی و روانی هر فرد پاسخ داده شود. این که نسبت به چیز هایی حساس تر است، ظرفیت مقابله با استرس او چقدر است یا این که از چه راهکارهایی برای مدیریت این فشار روانی استفاده میکند.

بر پژوهش جی. ای. اندرسون، مرگ همسر، طلاق، ازدواج، تغییر محیط زندگی، تغییر رویه ی کار، پیشرفت بزرگ، تغییر عمده در میزان تفریح و استراحت و از بین رفتن یک پیوند اجتماعی مستحکم، دارای بیشترین نمره ی فشار روانی هستند.

به طور مثال یک امتحان دانشگاهی ساده ممکن است یک فرد را برای چند روز از روند عادی زندگی خارج کند، شب ها او را از خواب بیندازد، باعث درد های جسمانی مثل سردرد یا معده درد شدید شود و خلق او را به شدت پایین بیاورد به طوری که حتی حوصله ی صحبت کردن با کسی را هم نداشته باشد شود. در مقابل، حضور در یک جمع غریبه میتواند این علائم را برای شخص دیگری ایجاد کند. حال جالب است بدانید برخی از مسائل -بر اساس پژوهش های روانشناختی و همه گیر شناسی- بیشترین فشار روانی را برای عموم افراد به همراه دارد.


 

جی. ای. اندرسون، در جدولی به نام مقیاس رویداد های زندگی، این رخدادهای فشارزای روانی را رتبه بندی کرده است. بر اساس این جدول، مرگ همسر، طلاق، ازدواج، تغییر محیط زندگی، تغییر رویه ی کار، پیشرفت بزرگ، تغییر عمده در میزان تفریح و استراحت و از بین رفتن یک پیوند اجتماعی مستحکم، دارای بیشترین نمره ی فشار روانی هستند.

همچنین لازم به ذکر است بیشتر این اتفاقات در بازه ی سنی 20 تا 40 سالگی رخ میدهند، چرا که در این بازه ریتم زندگی بسیار سریع است، ما در این بازه احتمالا ازدواج میکنیم، وارد شغل های جدیدی میشویم، شاید والدین خود را از دست بدهیم، مهاجرت کنیم و...

به همین خاطر، تمرین مهارت های مدیریت و سازگاری با استرس در ابتدای این دوره میتواند بسیار کمک کننده و پیش گیرانه باشد. بسیاری از اوقات هم یک درمانگر متخصص میتواند در راستای آموزش این مهارت ها به شما کمک کند. همچنین در برخی موارد، تشخیص این که دقیقا چه چیزی حال ما را بد کرده بسیار دشوار است. در این حالت حضور یک درمانگر میتواند در راستای تشخیص و حل و فصل این چالش های روانشناختی کمک کننده باشد.

سایت شخصی علی نیک سرشت

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید