خاله زنک بازی سازمانی | علی نیک سرشت

خاله زنک بازی سازمانی
می دونی پشت سرت چی می گن مهندس؟
شما در جریانی که فلانی رفته زیرآب تو زده؟

❔آیا شما هم در محیط شغلی خود با جملات بالا یا مشابه آن مواجه شده اید؟ آیا به عنوان یک مدیر منابع انسانی "خاله زنک بازی" یکی از معضلات سازمان شما هم هست؟

این معضل شایع در بسیاری از فضاهای سازمانی کشور دیده می شود و از آن جاییکه سیکل معیوب آن مرتبا خودش را تقویت می کند، حل کردن آن فرآیند ساده ای به نظر نمی رسد.

⚠ خاله زنک بازی در دل خود یک پاداش کثیف به گوینده و شنونده می دهد و آن ها را دعوت می کند تا با اشتراک گذاری بیشتر داده ها، به تیم کشی های بین فردی دامن بزنند، منافع افراد را کنترل کنند و خواسته های خود را به شکل انفعالی و بزدلانه به کرسی بنشانند.

❌ سازمانی که در آن ساختار ها به بن بست ارتباطی می خورند، یعنی پرسنل در جایی مجبور به سکوت می شوند،
سازمانی که در آن راهی برای شنیدن انتقاد به طبقات بالاتر نیست
سازمانی که به صورت منظم و منصفانه اعتراض ها، گلایه ها و انتقاد ها را نمی شنود، پرسنل خود را دعوت به ایجاد سیکل معیوب خاله زنک بازی می کند.

✅ راه برون رفت از این سیکل معیوب، اولا از اصلاح ساختار های ارتباطی و فرهنگ سازمانی و ثانیا از واکنش های رفتاری مشخص رده های بالای سازمان آغاز می شود.

نیروهای ارشد باید آموزش ببیند تا در زمان مواجهه با این پدیده، چطور و به چه شکل واکنش نشان دهند، تا همزمان با نکوهش این رفتار، پیغام مخفی در خاله زنک بازی ها را از آن جدا کنند و به افراد مبتلا نشان دهند که آن پیغام را دریافت کرده اند اما با انتقال آن به این شیوه موافق نیستند.

✅ همچنین مدیران منابع انسانی باید مسیرهای مشخص ارتباط بین همه سطوح را پالایش کنند و اجازه ابراز احساسات، بدون عواقب بعدی را برای تک تک پرسنل فراهم کنند و در حین فرهنگ سازی سازمانی به آنان آموزش دهند تا خواسته ها و شکایات خود را به صورت مشخص از چه طریقی به مسول ذی ربط برسانند.

✅ همچنین ایجاد ساختارهای نظارتی مکتوب و بدون سوگیری بر همه افراد، گفتگو را به مکتوب تبدیل می کند که بداهتا مانع از ایجاد شایعات شفاهی می شود.

???? بعضی از اوقات افراد کم رو تر و خجالتی سازمان، قربانی تحکم، تبعیض و کنترلگری همکاران یا مدیران خود می شوند. یک روانشناس سازمانی می تواند با تعمق در روابط بین فردی پرسنل و تسهیل کردن فضای ارتباط برای این نیروها، فشار محیط را برای آنان کم کند و به آنان آموزش دهد که چطور می توانند از خود، نیازهای خود و حقوق خود دفاع کنند و آن ها را به صورت سالم بیان کنند، ولو اینکه شایعات و دروغ هایی بر ضد آن ها در فضای ارتباطی جریان دارد.

⛔ جریمه های حقوقی دفعی یا تذکر دادن شفاهی به افراد، راهکارهای منسوخ و بدون فایده ای است که باید در مواجهه با این پدیده از آن اجتناب کرد،
سیکل معیوب خاله زنک بازی برای تغییر و درمان به زمان قابل توجه، و اقدامات فوق در طی زمان نیاز دارد، دوره بهبودی و تغییر آن به هیچ عنوان دفعی و فوری نیست و اقدامات فوری ممکن است باعث تقویت آن شود
#روانشناسی_سازمانی #خاله_زنک_بازی #علی_نیک_سرشت #ارتباط_سازمانی

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید